Intermodaliteit: de vervoersrevolutie in Europa

Kan het spoor het continent redden van overmatige koolstofuitstoot en een tekort aan bestuurders? CargoON's vierde editie van Market Insights ON neemt de trends voor de komende maanden onder de loep met enkele van Europa's meest vooraanstaande experts.

Amsterdam, 19. Juli 2023 - In een tijd als deze, waarin het koolstofvrij maken van transport een onomkeerbaar proces lijkt te zijn, is het tijd om alle bestaande opties te analyseren om de koolstofvoetafdruk te verkleinen, en de verschuiving van de weg naar het spoor lijkt een van de meest veelbelovende.

Hoewel de voorspellingen dat goederentreinen het Europese transport zouden domineren niet zijn uitgekomen, hebben recente gebeurtenissen zoals de pandemie of de oorlog in Oekraïne, evenals de eerder genoemde energietransitie, de noodzaak van een stevige inzet op intermodaliteit opnieuw benadrukt.

Het is waar dat er nog veel uitdagingen moeten worden overwonnen om beslissend vooruitgang te boeken in deze richting, aangezien de infrastructuur ontoereikend is en de investeringen nog steeds te laag zijn om intermodale toeleveringsketens volledig te beheren.

Maar experts zijn het er meer dan ooit eens over dat technologie nodig is om aan al deze eisen te voldoen, toeleveringsketens efficiënter te maken en de koolstofuitstoot radicaal te verminderen. Zonder technologie komt er geen transportrevolutie. Vervoersbedrijven moeten daarom gebruik maken van technologische mogelijkheden om de productiviteit te verbeteren, bijvoorbeeld door TMS te gebruiken om de vrachtcapaciteit te vergroten.

Vrachttarieven blijven onzeker

In de nieuwste uitgave van Market Insights ON wordt opnieuw gekeken naar de vooruitzichten voor supply chains in de komende maanden - de economische indicatoren in de EU zijn gedaald en expediteurs zien opnieuw een lagere vraag. Er zijn echter ook positieve punten, zoals de stabiliteit van de brandstofmarkt en de geleidelijke daling van de inflatie in de sterkere economieën, waardoor bedrijven hun transportkosten kunnen verlagen nu de tarieven blijven dalen.

Voor verladers is dit een goed moment om te onderhandelen over gunstige transporttarieven en zo de winstmarges te vergroten, aangezien transportkosten in veel sectoren een belangrijk deel van het budget uitmaken.

Als je meer wilt weten over trends in de sector, download dan het gratis rapport:

Market Insights ON #4

Florian Burr

Marketing & Communications Expert

Over CargoON

CargoON is een innovatief platform voor verladers om alle betrokken partijen in het wegtransport te digitaliseren, automatiseren en communiceren. De combinatie van de verschillende modules zorgt voor een geoptimaliseerde toewijzing van ladingen, toegang tot meer transportcapaciteit, real-time zichtbaarheid van de transport uitvoering en een efficiënt beheer van laadperrons. De bedenker van het merk is de Trans.eu Group - een leverancier van innovatieve oplossingen voor de transport- en logistieke sector die sinds 2004 met succes een van de belangrijkste logistieke platforms van Europa heeft ontwikkeld.

Persberichten in je mailbox